14 juli 2016

Bayer en het Internationaal Agentschap voor de Preventie van Blindheid (IAPB) lanceren samen een fotowedstrijd in de aanloop naar World Sight Day

#StrongerTogether-fotowedstrijd vestigt aandacht op goede oogzorg

Diegem, 14 juli 2016 - Bayer en de International Agency for the Prevention of Blindness (IAPB) lanceerden voor de tweede keer op rij hun internationale fotowedstrijd. Het thema is dit jaar #StrongerTogether. De wedstrijd is verbonden met World Sight Day, die plaatsvindt op 13 oktober en het belang van ooggezondheid benadrukt.

'Professionals en patiëntenorganisaties op het gebied van ooggezondheid hebben een sterke gemeenschap opgebouwd met als focus het verbeteren van de zorg rond en preventie van blindheid en slechtziendheid. We streven ernaar deze samenwerking verder uit te breiden en het belang ervan voor patiënten te benadrukken,' merkt Joanna Conlon, Director of Development and Communications van de IAPB, op. 'De fotowedstrijd vestigt de aandacht op deze inspanningen over de hele wereld.'

 

‘Stronger Together’ benadrukt de impact die alle partners betrokken bij oogzorg hebben op het verbeteren van het leven van de patiënt. Wereldwijd zijn er 39 miljoen mensen die blind zijn en nog eens 246 miljoen mensen hebben enige vorm van visuele handicap.1 Verbetering van ooggezondheid en de levenskwaliteit die daarmee gepaard gaat, is enkel mogelijk wanneer iedereen samenwerkt. Alle betrokken partners moeten geëngageerd zijn en voordeel halen uit de Stronger Together-samenwerking, met name oftalmologen, optometristen, oftalmische verpleegkundigen, huisartsen, patiënten, zorgverleners en familieleden. Met de fotowedstrijd, willen Bayer en de IAPB aandacht vragen voor het vele werk dat de oogzorggemeenschap verricht.

 

Zowel amateur- als professionele fotografen van over de hele wereld kunnen deelnemen aan de online fotowedstrijd via volgende link: http://photocomp.iapb.org. Om deel te nemen moeten fotografen een foto uploaden die het beste ‘Stronger Together’ in oogzorg weergeeft. Bayer en IAPB moedigen fotografen aan hun inzending te delen via hun sociale media met de hashtag #StrongerTogether.

“Wereldwijd zijn er 285 miljoen mensen met een visuele handicap, waarvan 80 % te voorkomen is. Bewustmaking is een cruciaal onderdeel in de preventie,”1 zegt Dr. Rafiq Hasan, Head of Ophtalmology, Bayer. “We zijn fier om ook dit jaar samen te werken met IAPB in het kader van World Sight Day. Met als thema Stronger Together willen we mensen bewustmaken van het belang van vroegtijdige screening om zo verlies van het gezichtsvermogen in de toekomst te vermijden.”

Voor meer informatie kunt u op deze website terecht: http://www.iapb.org/wsd16

 

Over visuele handicaps

• Wereldwijd hebben zo’n 285 miljoen mensen een visuele handicap: 39 miljoen mensen zijn blind en 246 miljoen mensen zijn slechtziend (matige tot ernstige visuele handicap).1

• Maar liefst 80 % van het totale aantal visuele handicaps over de hele wereld heeft een oorzaak die vermeden kan worden.1

• Zo’n 90 % van de visueel gehandicapten leeft in ontwikkelingslanden.1

 

Over World Sight Day

World Sight Day is een jaarlijkse bewustwordingsdag die plaatsvindt op de tweede donderdag van de maand oktober om over de hele wereld aandacht te vestigen op blindheid en slechtziendheid en gaat dit jaar door op 13 oktober. Het doorlopende thema blijft focussen op ‘Universal Eye Health’ (universele ooggezondheid) met als boodschap dit jaar “Stronger Together”. Door samenwerking staat de oogzorg gemeenschap sterker: http://www.iapb.org/wsd16 #StrongerTogether Over de IAPB De International Agency for the Prevention of Blindness (IAPB) is de overkoepelende organisatie die internationale inspanningen coördineert op het gebied van activiteiten ter preventie van blindheid. De missie van de IAPB is het uitbannen van de hoofdoorzaken van vermijdbare blindheid en slechtziendheid door overheden en non-gouvernementele organisaties bij elkaar te brengen om de planning, ontwikkeling en implementatie van duurzame nationale oogzorgprogramma’s mogelijk te maken. Voor meer informatie: www.iapb.org.

 

Voor meer informatie:

Carmen Vroonen

Head of Corporate Communications Benelux

Tel: 02/ 535 63 10

carmen.vroonen@bayer.com

 

Bayer: Science For A Better Life

Bayer is een wereldwijd opererende onderneming met kernactiviteiten in de Life Science-sectoren van de gezondheidszorg en de landbouw. Bayer wil met zijn producten en diensten de mens tot nut zijn en bijdragen tot een hogere levenskwaliteit. Tegelijkertijd creëert Bayer waarde via innovatie, groei en hoog winstpotentieel. Het concern staat voor duurzame ontwikkeling en erkent zijn rol als sociaal en ethisch verantwoordelijke ‘corporate citizen’. In het boekjaar 2015 telde Bayer ongeveer 117.000 medewerkers en bedroeg de omzet 46,3 miljard euro. De investeringen bedroegen 2,6 miljard euro en de R&D-uitgaven 4,3 miljard euro. Deze cijfers bevatten die van de hoogwaardige polymeren-business, die op 6 oktober 2015 als zelfstandige onderneming onder de naam Covestro op de beurs gebracht werd. Voor meer informatie, zie www.bayer.com.

Toekomstgerichte verklaringen

Dit persbericht kan uitspraken bevatten over de toekomst op basis van huidige veronderstellingen en voorspellingen gemaakt door het bestuur van de Bayer. Door uiteenlopende bekende en onbekende risico's, onzekerheden en andere factoren kunnen de toekomstige werkelijke resultaten, de financiële situatie, de ontwikkeling, of de prestaties van het bedrijf aanzienlijk verschillen van de schattingen die hier worden gemaakt. Deze factoren omvatten deze besproken in openbare rapporten van Bayer die beschikbaar zijn op de website van Bayer www.bayer.com. Het bedrijf aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid om deze toekomstgerichte verklaring te actualiseren of aan te passen aan toekomstige gebeurtenissen of ontwikkelingen.

Referentie 1. World Health Organization. Visual impairment and blindness fact sheet. [online] Available at: http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs282/en/# Last accessed: May 2016.

 

L.BE.COM.06.2016.3405